Mankes, Chassé, DWB en Sterrenwijk
27 juli 2020
De schilderijen van Jan Mankes die ik vorige week zag in museum More in Gorssel roep ik met regelmaat op in mijn gedachten. De kleine intens geschilderde werken die haast buiten de tijd staan. Zo bescheiden van formaat, zo betrokken op de onderwerpen. Het handschrift van de schilder is onzichtbaar en dienstbaar aan zijn voorstellingen, alsof zijn ego opgelost is in het aandachtige kijken en maken. Alles valt erin samen. Die bescheidenheid en oneindige aandachtige tijd die spreekt uit zijn werken brengen mij terug naar waar het voor mij om gaat in de kunst. Het is als het luisteren naar de hartslag van de wereld en dat kan alleen als je heel stil bent.
Jan Mankes
In coronatijd ben ik zoals altijd iedere dag naar het atelier gegaan. De wereld buiten was aangenaam stil geworden, hoewel het tegelijk een dreigende stilte was. Wat staat ons straks te wachten? De kleine werken die in deze periode zijn ontstaan bekijk ik vanuit die onbekende tussentijd. Het is de wereld nabij, terwijl die tegelijk gevaarlijk is in deze vreemde tijd. Het aanraken, aangeraakt worden en dichtbij de ander zijn maakt mensen mens en minder (fysiek) alleen. De digitale hulpmiddelen zijn als pleisters op het gemis.
olieverf op paneel, 25,5cm x 21,5cm
olieverf op paneel, 32cm x 21cm, 2020
olieverf op paneel, 20cm x 30cm, 2020
olieverf op paneel, 20cm x 30cm, 2020
Een tentoonstelling die ik samen met Jan van Hees in de Chassé galerie in Breda zou hebben is opgeschoven naar 12 september t/m 6 december. Er is geen opening maar wel op 29 november een ‘Art rendez vous’ waaraan alle culturele instellingen mee doen in Breda. We laten om 13.30 uur films zien uit project Dat Wat Blijft 2019 en samen met kunsthistoricus Alexandra van Dongen zal ik vertellen over dit omvangrijke project. Er zal aansluitend een performance plaats vinden in de tentoonstelling. Ik laat werk zien van de afgelopen vijf jaren en uiteraard ook nieuw werk.
In verband met project Dat Wat Blijft heb ik filmopnames gemaakt van zangeres Pien Smeets, stadsdichter Meierijstad Rick Terwindt en Rolf Vonk (heemkundekring Veghel/Erfgoed Brabant) in het lege ruim van het schip De Oostenwind waarmee we gaan varen in de zomer van 2021.
We hebben diverse contacten gelegd langs de Zuid-Willemsvaart waaronder met Wim Dijkman, Senior conservator Centre Céramique in Maastricht. Wim is medesponsor van Dat Wat Blijft!! Als tegenprestatie ga ik hem portretteren in een kostuum van Petrus Regout (1801-1978); de grondlegger van de kristal-, glas en aardenwerkfabriek P.Regout&Co/De Sphinx en maken we een film waarin hij in die hoedanigheid zijn verhaal zal doen. Museum W, de nieuwe naam van het Gemeentemuseum Weert, is enthousiaste partner van DWB. In samenwerking met het museum zullen we de tentoonstelling op het schip in 2021 samenstellen. De Cacaofabriek in Helmond heeft zich ook aangesloten als partner van DWB. En de samenwerking met Fabriek Magnifique en de gemeente Veghel zal ook duidelijker vorm gaan krijgen.
Wim Dijkman Senior conservator Centre Céramique in Maastricht en kunsthistorica Alexandra van Dongen
Vorig jaar rond deze tijd kampeerde ik in Sterrenwijk, een wijk in Utrecht, om onderzoek te doen en bewoners te spreken over een mogelijk kunstwerk in de openbare ruimte. De Sterrenwijkers hebben voor het ontwerp van Maurice van Es en dat van mij gekozen om te laten uitvoeren. Mijn ontwerp bestaat uit een mural en een speelhuisje. Ik ben bezig met de definitieve opdrachtfase waarin eerst het speelhuisje uitgevoerd zal gaan worden. Een spannend proces waarin ik samenwerk met een speeltuinbouwer en SPARK in Den Bosch die een tekening gaan frezen in het huisje.
Maar nu eerst even op vakantie.