Verhalenproject 15
16 januari 2024
In het nieuwbouwgedeelte op de bovenste etage van het Grasso-complex in Den Bosch ontmoet ik in het kader van mijn verhalenproject in het Innovatiekwartier Wouter Lammerse CEO/founder van BlueRock TMS.
Een internationaal bedrijf opgericht in 2013, dat door middel van logistieke software transportbedrijven over heel de wereld efficiënter laat werken. Het is het grootste bedrijf dat ik bezocht met maar liefst 70 mensen in dienst.
Voordat Wouter technische bedrijfskunde ging studeren in Enschede wilde hij auto-ontwerper worden. Maar zijn ander type medestudenten waren in zijn ogen veel betere tekenaars waarin hij zichzelf niet herkende. In plaats van het ontwerpen en bouwen van een auto voelt hij zich beter thuis als ondernemer in het bouwen van zijn bedrijf.
Wouter komt uit een muzikaal gezin. Klassieke muziek speelt een belangrijke rol in zijn leven. Zowel zijn broer als zus hebben conservatorium gedaan en zijn als musici succesvol. Voor hem is kunst en cultuur vanzelfsprekend van groot belang als zuurstof voor het leven en een land. In die momenten van ontspanning, ook tijdens het fietsen, ontstaan zijn nieuwe ideeën. Want ondernemer ben je. Het is een manier van leven.
Ik ben benieuwd wat een succesvolle ondernemer onderscheidt van anderen. Hoe kan je zo’n groot bedrijf opbouwen vanuit het niets? Wouter antwoordt me dat oorspronkelijkheid essentieel is en het durven nemen van risico. Je niet teveel laten afleiden door relativerende stemmen en nieuwsgierig zijn. Hij zag en geloofde dat het op transport gebied veel efficiënter kon en wist dat hij dat groots en wereldwijd moest gaan aanpakken. Het liefst wil hij in alle continenten actief zijn met zijn bedrijf. Wat betekent dat je goed moet kunnen finetunen met de diversiteit aan culturen als opdrachtgevers én werknemers ter plaatse. Hij benadrukt dan ook dat het belangrijk is om als land je te richten op deze internationale kennis die je niet alleen in Nederland kan vinden. Het is een wereldwijde ontwikkeling die elkaar op gang houdt en helpt.
Bovendien heeft hij een antenne voor talent want: “ Je moet slimmere mensen dan jezelf durven aannemen.” Het gaat erom dat de juiste mensen op de juiste plek hun kwaliteiten kunnen laten zien in een prettige omgeving van gelijkgestemden. Kwaliteit trekt kwaliteit aan. Je moet als ondernemer van een groter groeiend bedrijf kunnen delegeren en durven vertrouwen op de oprechtheid en kwaliteit van de werknemers.
We hebben het erover dat Den Bosch de Silicon Valley van Nederland wil worden met het stimuleren van databedrijven. Waarop Wouter antwoordt dat hij onlangs in het ‘echte’ Silicon Valley is geweest in Californië waar werelds grootste techbedrijven gevestigd zijn. De invloedrijkste mensen lopen daar in een gewoon t-shirtje. Zij zijn gefocust op de inhoud en laten zich niet afleiden door uiterlijke zaken. Die houding is onderdeel van hun succes; het vasthouden aan een innerlijke drive met succes als bijprodukt.